Saturday, February 11, 2012

jom mula doa dari sekarang!!

salam a'laykum..

mendengarkan khabar sahabat2 yang nak berumah tangga..aku tumpang gembira..alhamdulillah..bila pulak turn aku ye??hehe~gatai naa..bg abis study dulu!!!tak sangka dah 22 taun dah aku b'nafas di muka bumi ALLAH nie.. alhamdulillah..anyway..I believe that antara sebab seorang lelaki dan perempuan mendirikan rumahtangga adalah untuk mendapatkan zuriat ataupun penyambung legasi keturunan beliau..am I?

Dan aku jugak percaya..there is no person..all over the world..yang nak lahirkan seorang pencuri..perompak.. anak yang derhaka..kuat melawan..mst semua parents nakkan anak2 yang soleh solehah..comell..kiut..dengar kata..hormat orng tua..taatkan ALLAH..taat ibubapa..semua yang baik2 belaka lah!!

Jadiknya..sebagai seorang Islam..BERDOA itu satu keperluan..DOA adalah senjata bagi orang2 yang beriman kan..so..apa tunggu lagi..JOM kita doa..mntak kat ALLAH supaya dikurniakan zuriat yang baik2..

KALAU BELUM KAWEN CAMNE????
belum kawen pown boleh..nie kan untuk masa depan..doa + istiqamah b'doa itu penting!!hasilnya bukan keje kita.. tue keje ALLAH.. keje kita cuma doa..doa..doa..usaha..usaha..dan teruuusssss usaha..lagi..dan lagi.. ada FAHAM??

Kat sini ada beberapa doa yang boleh diamalkan kepada bakal2 ibu terutamanya...kita2 pown boleh..


1. Doa Nabi Ibrahim a.s (Surah Shaffat: Ayat 100)




Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!


2. Doa Nabi Zakaria a.s :(Surah Ali Imran: Ayat 38)


Ketika itu Nabi Zakariya berdo'a kepada TuhanNya, katanya: "Wahai Tuhanku Kurnialah kepadaku dari sisiMu keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) do'a permohonan." 


3. Doa Anak Tetap Mengerjakan Sembahyang: (Surah Ibrahim: Ayat 40-41)


Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan. 


Seperkara lagi harus diingat dan dimengerti..sebagaimana acuan begitulah kuihnya.. dan ke mana tak tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi..

Nak dpat anak soleh solehah..ibu ngan bapanya kna jadik soleh solehah dulu..tapi kalau anda dah berusaha jadik yang soleh dan solehah..anak tak jadik pulak lagu tue.. jangan sedih.. ingat lagu RAIHAN??

Iman tak dpat diwarisi..
dari seorang ayah yang bertaqwa..
Ia tak dpat dijual beli..Ia tiada di tepian pantai..


Jangan sedih..jgn bimbang..trus usaha..doa..lagi...lagi...dan lagi..INSYAALLAH..:)






1 comment: